Uproszczenia typu safe harbour zostały wprowadzone do polskich ustaw o podatkach dochodowych 1 stycznia 2019 roku. Ich celem jest zabezpieczenie rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi w odniesieniu do transakcji rutynowych, które co do zasady nie powinny wiązać się z istotnym ryzykiem zaniżenia podstawy opodatkowania. Polski ustawodawca zdecydował się wprowadzić to ułatwienie także w przypadku finansowania dłużnego (pożyczek, kredytów i emisji obligacji).
Obwieszczenie Ministra Finansów
Aby skorzystać z uproszczenia, oprocentowanie transakcji kontrolowanej powinno być ustalone na podstawie stopy bazowej i marży określonych przez Ministra Finansów. W ostatnim obwieszczeniu z 20 grudnia 2024 roku w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (M.P. 2024 r. poz. 1105; dalej: Obwieszczenie) wprowadzono pewne nowości. Przede wszystkim zrezygnowano z wskaźników LIBOR USD 3M i LIBOR GBP 3M. Od 2025 roku dla pożyczek w USD zastosowanie znalazł wskaźnik SOFR, a dla pożyczek w GBP – SONIA.
Minister Finansów wskazał dodatkowo nowe poziomy marż dla transakcji realizowanych w 2025:
- Marża dla pożyczkobiorców powinna wynosić maksymalnie 2,6 p.p.
- Marża dla pożyczkodawców nie powinna być niższa niż 2,0 p.p.
Kryteria ustawowe
Niezależnie od przyjętej stopy bazowej i oprocentowania wskazanego w Obwieszczeniu, podatnik musi spełnić dodatkowe kryteria określone w art. 11g u.p.d.o.p.:
- Maksymalny okres trwania pożyczki, kredytu lub obligacji nie powinien przekroczyć pięciu lat.
- Łączna wartość pożyczek (kredytów) z podmiotami powiązanymi nie może przekroczyć 20 mln PLN w roku podatkowym.
- Poza odsetkami wierzyciel nie może naliczać dodatkowych prowizji, premii za ryzyko lub innych tego typu opłat.
- Finansowanie nie może pochodzić od podmiotu prowadzącego działalność w kraju lub na terytorium stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Finansowe safe harbour w TPR
Transakcje finansowe objęte safe harbour należy raportować w informacji o cenach transferowych. Obowiązek ten wynika wprost z art. 11t ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. W sekcji D formularza TPR należy wybrać odpowiednią kategorię transakcji (uzyskanie lub udzielenie finansowania). Następnie należy wskazać standardowe informacje, takie jak wartość transakcji, kwota kapitału, wartość zadłużenia oraz wysokość odsetek memoriałowych i kasowych.
Korzyści dla podatnika
Pewność co do rynkowości ceny to główna korzyść, jaka płynie z zastosowania art. 11g u.p.d.o.p. Organ podatkowy nie zakwestionuje oprocentowania, jeśli spełnione są wszystkie warunki ustawowe, a jego wartość wynika wprost z Obwieszczenia. Ponadto podatnicy korzystający z safe harbour są zwolnieni z obowiązku udokumentowania takiej transakcji (art. 11n pkt 12 u.p.d.o.p.).
W odniesieniu do przepisów safe harbour, korzystne jest również to, że finansowanie dłużne objęte tym uproszczeniem obowiązuje przez okres do pięciu lat (art. 11g ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p.), czyli podobnie jak maksymalny okres, na który może zostać zawarte uprzednie porozumienie cenowe, zgodnie z art. 95 ust. 2 Ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz.U. 2023.948 t.j.). Z kolei analizę cen transferowych w standardowej transakcji pożyczki należy aktualizować co trzy lata, zgodnie z art. 11r u.p.d.o.p.
Co dalej?
Pomimo licznych korzyści, safe harbour nie jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Niska popularność wynika przede wszystkim z limitu ustanowionego na poziomie 20 mln PLN. W dużych grupach kapitałowych finansowanie dłużne z jednym podmiotem powiązanym często przekracza ten limit. Ponadto warto przytoczyć postulat, który pojawia się podczas spotkań w ramach Forum Cen Transferowych, zgodnie z którym uproszczeniem tym powinny być objęte także transakcje finansowania dłużnego, w przypadku których do kalkulacji odsetek przyjęto oprocentowanie stałe. Więcej na ten temat pisała nasza koleżanka Marta Pawłowska w artykule Nieśmiały postulat o rozszerzenie safe harbour w zakresie pożyczek.
Dodatkowo, zdaniem środowiska praktyków, rekomendowany w Obwieszczeniu poziom oprocentowania nie powinien być punktem odniesienia dla ustalenia przez organ podatkowy rynkowych warunków transakcji, jeżeli podatnik nie zdecydował się na skorzystanie z tego uproszczenia. Z kolei dla podatników, których wartości finansowania przekracza dopuszczalny limit, poziom oprocentowania z Obwieszczenia może stanowić pewne porównanie, ale nie zastąpi analizy porównawczej.

© Magdalena Janas
Wiceprezeska Stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych. Szefowa Biura Cen Transferowych w TAURON Obsługa Klienta Sp. z o.o.
Materiał chroniony prawem autorskim. Materiał może być rozpowszechniany pod warunkiem podania źródła (adresu strony internetowej) oraz nazwiska autora. Autor ani Wydawca nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za wykorzystanie materiału.
Chcesz być na bieżąco z cenami transferowymi?
Zapisz się do naszego newslettera!