Wielkimi krokami zbliża się termin na złożenie informacji o cenach transferowych. Nie wszyscy pamiętają jednak, że w tym samym czasie niektórzy z nas mogą być zobowiązani do złożenia informacji ORD-U. Obowiązek ten dotyczy wybranych podmiotów, które dokonują transakcji z nierezydentami.
Ujednolicenie terminów
Minister Finansów rozporządzeniem z 16 lutego 2023 roku (Dz.U. 2023 poz. 422) zdecydował o zrównaniu terminu na złożenie formularza ORD-U z terminem na złożenie TPR. Obecnie obie deklaracje należy złożyć do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Dla podatników, w przypadku których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin ten upływa z końcem listopada. Co równie istotne, oba formularze składa się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
Raportowanie umów z nierezydentami
Warto przypomnieć, że obowiązek składania ORD-U dotyczy podmiotów zawierających umowy z nierezydentami w rozumieniu Ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku – Prawo dewizowe (Dz.U.2024.1131 t.j.). Między przepisami o ORD-U a przepisami o cenach transferowych występuje istotna różnica w definicji powiązań. W przypadku ORD-U wystarczy 5% praw głosu (§3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz.U.2024.0.1452 t.j.)), podczas gdy przepisy o cenach transferowych uznają, że z wywieraniem znaczącego wpływu mamy do czynienia, dopiero gdy druga strona transakcji posiada 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających (art. 11a ust. 2 pkt 1 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2023.0.2805 t.j.; dalej: Ustawa o CIT). Ta rozbieżność może prowadzić do sytuacji, w których transakcja podlega raportowaniu w ORD-U, ale nie jest uznawana za kontrolowaną na gruncie przepisów TP.
Zwolnienie z obowiązku dla składających TPR
Kluczową zmianą jest wprowadzenie zwolnienia z obowiązku składania ORD-U dla podmiotów zobowiązanych do sporządzenia TPR na podstawie art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT. Zwolnienie to ma charakter podmiotowy. Oznacza to, że obejmuje całość działalności podatnika, a nie poszczególne transakcje. Jednakże, należy podkreślić, że zwolnienie nie dotyczy transakcji z podmiotami, ktore mają siedzibę lub zarząd w rajach podatkowych. Stanowistko to potwiedził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w intepretacji z dnia 13 czerwca 2024 (0114-KDIP2-2.4017.5.2024.1.RK).
Wnioskodawca – polski podatnik CIT – wskazał, że terminowo wywiązuje się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Sporządza dokumentację lokalną oraz składa informację TPR-C. Nie realizuje ponadto transakcji z podmiotami z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. DKIS po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i stanowiskiem podatnika potwierdził, że spełnia on warunki określone w art. 82 § 1c Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U.2023.0.2383 t.j.; dalej: Ordynacja podatkowa):
Przepisu § 1 pkt 2 nie stosuje się do podmiotów, o których mowa w § 1, obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, na podstawie przepisów art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23 w ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11k ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ostrożność zalecana
Wprowadzone od 2022 roku zmiany w Ordynacji podatkowej uszczuplają obowiązki raportowe dla wielu podmiotów powiązanych. Niemniej jednak podatnicy powinni szczególnie uważnie przeanalizować swoje transakcje z podmiotami zagranicznymi, szczególnie pod kątem możliwych transakcji z rajmi podatkowymi. Gdyby któremuś z naszych czytelników zdarzyła się taka niespodzienka, to powinien mieć na uwadze, że niezłożenie przez niego ORD-U niestety może wiązać się z karą grzywny siegającą nawet do 120 stawek dziennych (art. 80 Ustawy z dnia 10 września 1999 roku – Kodeks karny skarbowy (Dz.U.2023.0.654 t.j)).

© Michał Czech
Członek Stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych. Specjalista wiodący ds. cen transferowych i analiz porównawczych w TAURON Obsługa Klienta Sp. z o.o.
Materiał chroniony prawem autorskim. Materiał może być rozpowszechniany pod warunkiem podania źródła (adresu strony internetowej) oraz nazwiska autora. Autor ani Wydawca nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za wykorzystanie materiału.